AotS – pierwsza gra z DirectX 12 | omówienie wyników

Ashes of the Singularity będzie jedną z pierwszych gier, które otrzymają pełne wsparcie dla bibliotek DirectX 12. Kilka dni temu projektanci udostępnili wersje Alpha gry dla Windows 10, co spowodowało że branża hardware wręcz zawrzała, ponieważ po raz pierwszy mogła się przekonać, jaki zysk na wydajności niesie za sobą nowe API. Wyniki w wielu miejscach napawać mogą wielkim optymizmem.

Warto jednak zdać sobie sprawę, że mamy do czynienia z grą z gatunku RTS (Real-Time-Strategy) w związku z tym za renderowanie scen w Ashes of the Singularity w głównej mierze odpowiada procesor. DirectX 12 ma znacząco zredukować narzut obliczeń właśnie na procesor, przez co wymagania względem samej jednostki znacząco się obniżą. W tytułach, które nie bazują na wydajności stricte „procesorowej” zalety wykorzystania DirectX 12 byłyby bez wątpienia mniej zauważalne. Na nowe biblioteki Microsoft z utęsknieniem czekają użytkownicy słabszych procesorów i kart graficznych AMD. Nie jest tajemnicą poliszynela, że sterownik graficzny AMD pod DirectX 11 jest prawdziwą bolączką tejże firmy z którą nie uporała się ona nawet cztery lata od dnia premiery architektury GCN. Pozwolę sobie już w tym momencie zajrzeć do wyników portalu pcper.com i przedstawić Wam kilka istotnych wniosków, które płyną z tego testu.

ashes-5960x

źródło: www.pcper.com

Jeden wykres i tyle danych, a ile tu niespodzianek! Pierwsze co rzuca się w oczy, to WYGRANA AMD Radeon R9 390X nad Nvidia GeForce GTX 980. Tak, Radeon przy wykorzystaniu API DirectX 12 wychodzi zwycięsko z pojedynku z GeForce’em. Sumarycznie rzecz ujmując jest on o dobrych kilka procent lepszy w osiągach zarówno w rozdzielczości 1080p jak i 1600p. To jeszcze nie wszystko. Zwróćcie uwagę na to, ile zyskuje na przejściu z DX11 na DX12 karta graficzna AMD. W 1080p na detalach wysokich, średnia ilość klatek na sekundę uzyskana przy 390X oscylowała wokół 37 FPS. W DX12 było to już ponad 53 FPS! Różnica kolosalna. W przypadku GeForce także następowała poprawa wydajności, ale nie była ona już tak znacząca.

ashes-4330

źródło: www.pcper.com

Kolejny wykres prezentuje wydajność tych samych kart graficznych, ale przy procesorze Intel Core i3-4330. To dwurdzeniowa jednostka z czterema wątkami HT. Wykres ten jest źródłem bezcennej wiedzy o zachowaniu GPU AMD przy bibliotekach DirectX 11. Uzyskane wyniki ~ 28-29 kl./s niezależnie od przyjętych detali i rozdzielczości w porównaniu z 40 kl./s na DX 12 są wręcz kompromitujące dla firmy z Sunnyvale. Warto zauważyć, że Nvidia także zyskuje na nowym API, ale przyrost wydajności oscyluje tylko w granicach 11 procent, a nie 40% jak ma się to w przypadku AMD.

ashes-fx6300

źródło: www.pcper.com

Karta graficzna AMD i procesor tej samej firmy w jednym komputerze? Jeszcze do niedawna mówiło się o takim połączeniu w samych gorzkich słowach. DirectX 12 prawdopodobnie zmieni postrzeganie takich konfiguracji, oczywiście na in plus. Wyżej zamieszczony wykres informuje nas, że po przejściu z starych bibliotek na nowe, FX w połączeniu z kartą graficzną AMD będzie prezentował ten sam poziom wydajności, co przy konfiguracji z GeForce’em.

ashes-r9390x

źródło: www.pcper.com

Na sam koniec przedstawiam Wam wykres podsumowujący wydajność Radeon R9 390X przy różnych procesorach z wykorzystaniem bibliotek DX11 i DX12. Chyba nie trzeba specjalnie tego komentować…

Na dokładkę prezentuję Wam film DigitalFoundry. Wzrost wydajności po zastosowaniu nowego API jest widoczny nawet przy procesorach z samego topu.

Do jakich wniosków dochodzę po przeczytaniu/obejrzeniu tych testów?

  • Sterowniki AMD pod DirectX 11 to nadal największa bolączka firmy z Sunnyvale.
  • AotS to gra, w której za wydajność odpowiada w głównej części procesor. Stanowi on w tej grze wąskie gardło tzw. bottleneck komputera. Czy w innym tytule, nie RTS’owym byłby widoczny aż taki zysk kl./s po zastosowaniu DX12? Śmiem wątpić.
  • DirectX 12 w grach może spowodować, że AMD będzie mogło przenieść rywalizację z Nvidia na zupełnie inny, nieznany dotąd poziom.
  • To tylko pierwszy tytuł obsługujący nowe API, w dodatku w wersji alpha.
  • DirectX 12 może być wodą na młyn dla graczy posiadających 120/144 Hz monitory. Uwalnia on przede wszystkim moc ukrytą w CPU.
  • Na DirectX 12 skorzystają nie tylko użytkownicy słabszych komputerów, ale także osoby które są wyposażone w mocniejsze jednostki.

Lipton

Cześć, mam na imię Piotr. Jestem prezenterem moreleTV w programie TechnologyCorner, a także redaktorem wortalu FrazPC.pl. Komputery to moja pasja. Znajdujesz się na moim blogu, pełnym informacji o nowych technologiach.

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij