Ciężarówką po Europie – ETS 2

Choć od premiery gry Euro Truck Simulator 2 minęły już ponad dwa lata, studio SCS Software nie przestaje jej rozwijać. Pomimo, że jest to jeden i ten sam tytuł, porównując grę z dnia premiery do obecnej na oczach gracza rysują się dwa odmienne obrazy. Przez ten czas zaszło wiele zmian, począwszy od wprowadzenia wszystkich licencji marek ciężarówek, przez zmianę systemu nawigacji, a kończąc na ruchu AI.

Jedno jest pewne: jeżeli chcesz posmakować życia zawodowego europejskiego kierowcy ciężarówek, który musi dbać o interesy swojej firmy, to ten tytuł jest odpowiedni dla Ciebie.

Początek

Włączamy grę, zakładamy nowy profil i witaj Europo! Sama powierzchnia mapy świadczy o tym, że wydawca nie próżnował podczas produkcji tego tytułu. Póki co, w podstawowej wersji gry do naszej dyspozycji oddaje się drogi od Francji do środkowej Polski. Pierwszą ważną decyzją w grze jest wybór miasta, jeśli chcesz postawić na szybki rozwój kierowałbym się ku wyborze centralnych Niemiec z powodu dużej ilości kilometrów autostrad oraz braku punktów poboru opłat, które spowalniają nasz zestaw. Natomiast gdy chcesz poczuć pełną moc podczas podjazdów słusznym decyzją będzie rozpoczęcie przygody w Austrii lub Szwajcarii. Podczas tworzenia naszego profilu stajemy przed wyborem marki ciężarówki, która będzie towarzyszyła graczowi na początku rozgrywki. Oczywiście nie otrzymujemy jej na stałe od razu, musimy sobie na nią zapracować u pracodawcy, przyjmując zlecenia dostępne w menu gry.

ets2_00008

ets2_00009

Pierwsze zlecenia

Gdy już utworzymy nasz profil, gra oferuje nam do przejścia samouczek w którym można się nauczyć podstawowych rzeczy, aby płynnie poruszać się w środowisku gry (dla doświadczonych graczy polecam pominąć ten krok, ponieważ jest to strata czasu). Pierwszą trasą jaką odbywamy jest przejazd z firmy do odbiorcy znajdującego się w obrębie jednego miasta, w flagowym modelu marki jaką wybraliśmy podczas tworzenia profilu. Gdy już dojedziemy na koniec naszej trasy asystent drogowy daje nam do wyboru, albo zaparkować samodzielnie naczepę co jest nagradzane bonusem w postaci ekstra punktów doświadczenia lub automatycznie za pomocą komputera. Po wyborze jednej z opcji naszym oczu ukazuje się nasza „piękna” baza. Jak widać na zdjęciu, jest ona w opłakanym stanie, ale na początek musi nam wystarczyć. Do momentu zakupu własnej ciężarówki jest ona tak naprawdę nam nieprzydatna. A co potrzeba, aby zakupić ciężarówkę? Pieniądze, które same się nie zgromadzą (póki co), więc trzeba wziąć się do pracy i przyjmować kolejne zlecenia. Niestety, dla kogoś kto ceni realizm, problematyczna będzie gra co zadanie z inną naczepą.

ets2_00011

Na szczęście twórca zadbał o takie rzeczy jak to, że nie dostajemy nowej ciężarówki co trasę, tylko z pewnym przebiegiem (~80.000 km). Po wykonaniu kilku dostaw dostajemy ofertę z salonu samochodów ciężarowych oraz banku, ale nie dajcie się zgubić, nieodpowiednie zagospodarowanie k]redytu może doprowadzić  na skraj bankructwa. Wybierając się na długie trasy z lekkimi zakrętami możemy się wyręczyć tempomatem, który będzie dbał o utrzymanie stałej prędkości naszej ciężarówki (najwcześniej możemy go włączyć przy 30 km/h)

ets2_00010

Nasza pierwsza własna ciężarówka

Gdy już mamy odpowiednią sumę pieniędzy, udajemy się do któregoś z odkrytych salonów i właśnie wtedy stajemy przed konfiguracją naszego trucka. Oczywiście na początku lista ta się kończy na niewielu rzeczach np.: zamontowania skrzyni z retarderem, co może ułatwiać nam zjazdy z gór przy korzyst    aniu z tempomatu, ponieważ nie pozwala on przekroczyć zadanej prędkości. Wraz z zdobywaniem kolejnych poziomów ta lista będzie się wydłużać. Dzięki uprzejmości sprzedawcy nasz ciągnik zostanie dostarczony do naszego garażu. Co wtedy? Stajemy sobie sami wiatrem napędzającym naszą żaglówka, która z kolejnymi godzinami gry rośnie do ogromnych rozmiarów, więc czas przyjąć zlecenie dostępne na rynku pracy. Musimy pamiętać o tym, że my sami musimy podjechać na załadunek – który ogranicza się do ręcznego lub automatycznego podpięcia naczepy. Asystent drogowy sam wyznacza nam trasę w nawigacji, ale polecam samemu ją przestudiować dokładnie, bo nie zawsze wskazuje ona najlepszą drogę. W przypadku długich tras, które zaczynają się w Wielkiej Brytanii, a kończą się w Czechach pozwala zaoszczędzić nawet do 100 kilometrów. Na trasie musimy pamiętać o takich rzeczach jak tankowanie czy wykręcenie pauzy oraz o goniącym nas czasie oczekiwania na towar, niestety to drugie możemy robić tylko w wyznaczonych miejscach np. na stacjach paliw, w hotelach w miastach lub w naszej bazie.

Rozgrywka

Ważnym aspektem jest przestrzeganie przepisów drogowych, tak jak jest to w prawdziwym ruchu drogowym możemy dostać mandat za np.: brak włączonych świateł po zmroku, przekroczenie prędkości. Po zgromadzeniu wystarczającej ilości punktów osiągamy kolejny poziom, w którym zwiększamy swoje umiejętności, jak np.: licencje ADR, czy dłuższe trasy. Producent gry w celu zwiększenia jej realistyki udostępnił zaawansowane opcje, które odnoszą się rzeczywistego spalania paliwa, symulacji hamulców pneumatycznych czy też jednostek miar jakimi się posługujemy. Do wyboru mamy także kilka wariantów skrzyni biegów.  Dostawa za dostawą, kilometr za kilometrem i tak nasza firma się rozwija, im wyższy poziom tym lepsze oferty dostajemy (polecam ustawić sobie w menu wyboru zleceń sortuj malejąco według stawki za km). W każdym dostępnym mieście możemy postawić garaż, ale oczywiście musimy za to sowicie zapłacić, trzeba pamiętać też o tym, że mamy swój, zardzewiały, zaniedbany garaż, który wręcz prosi się o rozbudowę, ponieważ jest to jest wizytówka naszej wirtualnej spedycji. Aby zatrudnić nowego kierowcę musimy posiadać następujące rzeczy: wolną ciężarówkę oraz odkrytą agencję pracy, tam stajemy przed wyborem kandydatów, którzy zazwyczaj są niedoświadczeni. Oczywiście mamy tam podane stawki, jakie będą oni otrzymywać za przyjęte zlecenia. Wiadomą rzeczą jest, że musimy zapłacić agencji pracy pieniądze za możliwość zatrudnienia jednego z kandydatów (płacimy tylko wtedy, gdy zostanie zatrudniony, za każdego osobno).  Jeśli nasz garaż będzie rozbudowany do maksimum, to na jego terenie będzie dostępny dystrybutor, w którym cena za paliwo będzie niższa. Kolejnym ciekawym rozwiązaniem, jest możliwość zakupu ciągnika przez Internet tzn. będąc w dowolnym miejscu w grze, możliwe będzie zamówienie samochodu bez konieczności udawania się do salonu. Jedynym warunkiem, jaki gra nam w takiej sytuacji stawia jest posiadanie minimum pięciu ciężarówek.

ets2_00012

Kwestia DLC i modyfikacji

Studio pomiędzy pracą nad udoskonalaniem tytułu rozwija płatne dodatki, póki co wprowadzają one kolejne kilometry dróg i autostrad, nowe typy ładunków i wyglądu ciężarówek. Pół roku temu studio wypuściło DLC, który rozszerza tereny o północną Europę. Należy jednak zadać sobie pytanie o zasadność jego zakupu, jeśli warte 50 złotych DLC rozszerza pakiet dostępnych usług w grze o ledwie kilkaset kilometrów dodatkowych dróg. Jeżeli nasz komputer należy do tych z średniej półki (spełnia wymagania zalecane) spokojnie możemy się pokusić o instalacje autorskich modyfikacji. Najbardziej znanym tytułem jest mapa Promods, która bazując na DLC rozszerza tereny o tysiące kolejnych kilometrów. Klimat jaki ona generuje, nie ma się w ogóle do tego co daje nam podstawowa wersja gry. Wszystko byłoby pięknie, ale tak jak wspomniałem wcześniej, musimy mieć zainstalowane owe DLC. W ofercie możemy także znaleźć inne mniejsze lub większe dodatki, ale wyżej opisywany jest najbardziej wartym uwagi. Cały czas rozwijane są mody wprowadzające do rozgrywki tryb dla wielu graczy.

Podsumowanie

Patrząc na poprzednie tytuły tego studia, bez wątpienia mogę stwierdzić, że ETS 2 jest póki co najlepszą wydaną przez nich grą, lecz nadal wymaga wprowadzenia wielu poprawek. Dla kogoś, kto lubi symulatory (choć w niektórych aspektach dużo mu do tego brakuje) ta gra będzie odpowiednia, szczególnie teraz na długie zimowe wieczory. Tak więc, rozsiądźcie się wygodnie w fotelach, zapnijcie pasy, dopasujcie trucka pod swoje predyspozycje i w trasę!

Plusy:

+grywalność
+konfigurator ciężarówek
+duża mapa
+rozwój umiejętności

Minusy:

-słaby system ekonomii
-brak pór roku
-brak zużywania się elementów roboczych (wymiana olejów, opon)
-błędy w ruchu AI
-brak widocznej policji
-uproszczony system czasu pracy
-brak losowych wydarzeń na drodze jak wypadki czy kontrole drogowe
-miasto nie przypominają metropolii, lecz tylko kilka dróg oraz firm

ets2_00002

  • mikolaj558

    Szkoda, że nie podjąłeś tematu związanego z tzw. VSkami, choć podejrzewam, że aż tak gra Cie nie wciągnęła aby w coś takiego się bawić. 😉 Ale oceniłeś grę nie tak jak większość laików za co masz u mnie duży plus, komentując sprawy z czasem pracy itp. chyba coś wiesz o transporcie bo dużo osób tego nie zauważa ;).

    • Rollermix

      Ująłbym to, gdybym się choć cokolwiek na tym znał. A, że się nie znam to się nie wypowiadam.
      Gra mnie bardzo wciągnęła, ponieważ udało mi już się przekroczyć ponad 200 tys. km. na liczniku profilu

      • mikolaj558

        W VS (Virtual Spedition) chodzi o urealnienie sobie gry. Zatrudniasz się tak jakby w firmie u kogoś i jesteś z tego rozliczany (w wirtualnej rzeczywistości ETS2). Większość spedycji stara się o jak najbardziej realną rozgrywkę 😉
        Jeżeli gra Cie wciągnęła to polecam się zainteresować pracą w takiej VSce, jest to na prawdę ciekawe a i gra się nie nudzi w gronie innych 😉

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij