AOC G2460PF – test okiem laika 144Hz

/AOC G2460PF – test okiem laika 144Hz

Dziś w nasze ręce trafił monitor AOC G2460PF. AOC to firma, która powstała na Tajwanie, ale obecnie jej siedziba mieści się w Amsterdamie. Rocznie w Europie sprzedają około miliona sztuk monitorów. Model, który znalazł się na moim biurku to wyświetlacz, który pojawił się w sprzedaży w połowie zeszłego roku. To 24 calowy monitor ze 144 Hz matrycą TN o rozdzielczości Full HD, obsługujący technologię FreeSync. Zobaczmy na co go stać!

Sami byliśmy ciekawi jak na własnej skórze odczujemy przejście z 60 Hz monitora na dużo szybszą matrycę AUO.

outline

Jak więc widzicie, monitor testowałem z kartą Nvidii, a więc teoretycznie nie obsługującą technologii FreeSync. Ekran porównałem do posiadanego przeze mnie Eizo Foris 2434 z 60 Hz matrycą IPS.

[nextpage title=”Omówienie wyglądu”]

 

1

_DSC8825

Na początek wspomnę o wykonaniu monitora oraz ilości portów, dzięki, którym możemy skomunikować go ze swoim pecetem. Monitor wykonany jest naprawdę solidnie i z dbałością o szczegóły. Obudowa nie trzeszczy, niespecjalnie też zostają na niej ślady po palcach. Ramię monitora przykręcane jest do niego czterema śrubami i pozwala ono na regulację góra/dół. Dolne zakończenie monitora to czerwony pasek, pod którym znajdziemy wszystkie guziki niezbędne do obsługi naszego panelu. Z tyłu znalazł się włącznik zasilania, porty: D-Sub , DVI, HDMI, Display port w wersji 1.2. oraz dwa porty USB (plus dodatkowe dwa na bocznym panelu). Monitor waży nieco ponad 6 kilogramów, dzięki czemu stoi pewnie na biurku i nie kołysze się nawet przy mocniejszym szarpnięciu biurkiem. Pozycję możemy bez problemu regulować dopasowując go do do linii naszego wzroku. Posiada również funkcję Pivotu, to zapewne przyda się każdemu, którego męczy praca nad dokumentem, bądź innymi edytorami. Monitor reklamowany jest jako produkt do gier, dzięki szybkiej 1 ms matrycy TN i pod tym kątem starałem się go przetestować.

_DSC8824

3

Najważniejsze to prawidłowe podłączenie ekranu, by bez problemu uzyskać odświeżanie na poziomie 144 Hz. Taka opcja możliwa jest jedynie przy podłączeniu pełnego kabla DVI-D oraz DisplayPort. Najpopularniejsze – HDMI oraz DVI-I niestety nie radzą sobie z przesłaniem takiego odświeżania. Ja skorzystałem z opcji podpięcia przez DP, dzięki czemu system bez problemu wykrył monitor i ustawił wysoką wartość wyświetleń w ciągu jednej sekundy. Miałem pewne obawy co do działania tego systemu na karcie NVIDII, w końcu to monitor z technologią FreeSync stosowaną przez AMD, jednak odbyło się to bez większych problemów.

_DSC8826

Jeśli chodzi o kolorystykę i odwzorowanie barw, to wrzuciłem na dwa ekrany program DPT (dead pixel tester). Stawiając AOC obok mojego Eizo Foris 2434, na którego poprawne ustawienie poświęciłem dobrych kilka godzin, „na oko” stwierdzam, że matryca IPS w Eizo nie ma sobie równych i odwzorowanie poszczególnych kolorów okazało się lepsze. Nie jest to kolosalna różnica i zapewne niewiele osób stawiając na biurku tylko jeden monitor nie odczułoby aż tak znaczącej przewagi na korzyść jednego z tych modeli. Ja jednak zakupiłem Eizo głównie pod obróbkę fotografii i na tym polu sprawuje się on zdecydowanie lepiej niż matryca TN w modelu AOC.

Przewagę widać natomiast w odświeżaniu i tutaj zgadzam się z komentarzami, które znalazłem w internecie. Różnicę w odświeżaniu widać nawet w Windowsie, poruszając myszką, czuć tą reklamowaną płynność w obrazie.

Uruchamiając „UFO test” http://www.testufo.com/#test=framerates zdajemy sobie sprawę z kolosalnej przewagi AOC nad 60 Hz matrycą, ale to tylko suche testy, a tak naprawdę nie mogłem doczekać się uruchomienia na tym panelu Counter Strike Global Offensive, bo to właśnie w grach typu FPS różnica jest tutaj najbardziej zauważalna.

UFO test

[nextpage title=”Działanie monitora w grach”]

[su_heading size=”20″]Counter Strike Global Offensive[/su_heading]

CS GO

Po uruchomieniu gry, wchodzimy w opcje i zmieniamy wartość synchronizacji pionowej na: potrójne buforowanie. Dzięki temu otrzymujemy najpłynniejszy obraz przy 144 klatkach na sekundę. Gra z takim ustawieniem już od samego początku daje naprawdę dużą frajdę i co prawda sam monitor nie nabije za nas większej ilości fragów, ale uwierzcie na słowo, gra się naprawdę o wiele przyjemniej.
Na tym polu AOC spisuje się wprost wyśmienicie. Nie spotkałem się z żadnym zjawiskiem stutteringu (czkawek) czy tearingu (rozmycia), co zapewne po części jest spowodowane tym, że sprzęt jest w stanie utrzymać stabilne ilość klatek na sekundę, przez cały czas trwania rozrywki. Najbardziej odczuć to ile daje nam 144 Hz matryca – można po przesiadce z powrotem na 60 Hz. Po godzinnej rozgrywce i odpaleniu z powrotem gry na swoim monitorze, czułem wyraźnie, że to już nie jest to samo. Counter Strike jest po prostu grą, która potrzebuje do działania szybkiego monitora i dopiero w takim tandemie rozrywka okazuje się nieporównywalnie lepsza. Tak więc na tym polu AOC spisuje się wyśmienicie!

[su_heading size=”20″]FIFA 16[/su_heading]

FIFA

Jako fan piłki nożnej i weekendowego grania z kumplami w FIFA nie mogłem pominąć tego tytułu. W ustawieniach gry wybrałem opcję: braku limitu kl./s. Uruchomiłem grę, dokonałem wyboru drużyny i odpaliłem mecz. Już po pierwszych minutach rozgrywki stwierdziłem, że nie widzę, żadnej różnicy pomiędzy grą na szybszej matrycy i FIFA jest po prostu grą, która takowej nie potrzebuje. Różnicę w obrazie widać było tylko podczas powtórek, czy innych animacji (faule, kartki, przerwy itp). Komfort z rozgrywki nie poprawił się w żaden sposób, w porównaniu do gry na moim Eizo bądź 42″ telewizorze.

[su_heading size=”20″]WIEDŹMIN 3: DZIKI GON[/su_heading]

witcher

Wiedźmin 3 to tytuł, który nie jednemu z nas spędzał sen z powiek. W ustawieniach znów zagadka w postaci ilości wyświetlanych klatek na ekranie. Do wyboru :30/60/nieograniczona. Zastanawiające jest to, że programiści pisząc grę, nie przewidują opcji 100/120/144/240 Hz. Myślałem, że jeśli Windows bez problemu wykrywa nam matrycę 144 Hz, to w opcjach gry wybrać można będzie takie właśnie odświeżanie. No nic… obniżamy detale do poziomu: średnie, osiągając tym samym 100-120 kl/s podczas rozgrywki. I tutaj lekkie rozczarowanie. W przygody Geralta z Rivii gra mi się dokładnie tak samo, jak na „zwykłym” monitorze. Rozgrywka nie jest ani płynniejsza, ani nie różni się na tyle bym krzyknął „wow”. AOC na tym polu, nie spowodował efektu opadnięcia szczęki. Jeśli chodzi o Wiedźmina, to bardzo dużo daje tutaj granie na padzie. Ruchy są na tyle płynne i w porównaniu do myszki – mniej chaotyczne, że przejście na szybszą matrycę, przynajmniej w moim odczuciu niewiele tutaj zmienia.

[su_heading size=”20″]Grand Theft Auto V[/su_heading]

_DSC8829

Przygody Michaela, Franklina i Trevora to tytuł z którym najdłużej się zaznajomiłem. Kampania GTA jest tak zróżnicowana, że każdy znajdzie tutaj coś dla siebie. Co do podstawowych ustawień, to tutaj bez problemu wybrać mogłem odpowiednią wartość odświeżania ekranu. Na ustawieniach wysokich osiągałem około 80 FPS, zejście zaś na najniższe wartości i uruchomienie synchronizacji pionowej pozwalało na grę w 144 klatkach na sekundę, jednak jakość wyświetlanej grafiki pozostawiała wiele do życzenia.
Jazda samochodem wydawała się nieco płynniejsza, ale mogło to być jedynie subiektywne odczucie. Podejrzewam, że jeśli ktoś posadziłby mnie przed stanowiskiem growym i nie poinformował mnie z jaką matrycą mam do czynienia, miałbym duży problem by odróżnić w przypadku GTA płynniejszą rozgrywkę. Po pół godziny grania i przesiadce z powrotem na mój 60 Hz monitor, odczuwałem, że jest „wolniej”. Z tym, że taka różnica występowała tylko w momencie przesiadki z szybszej matrycy na wolniejszą, nie odwrotnie.

[su_heading size=”20″]CRYSIS 3[/su_heading]

Z Crysisem miałem nieco więcej problemów. Zejście z detalami i uruchomienie gry bez antyaliasingu i z włączoną synchronizacją pionową pozwoliło mi na płynną rozgrywkę z w miarę dużą ilością klatek na sekundę. Jednak w moim odczuciu grało się po prostu lepiej, gdy w opcjach włączymy wygładzanie krawędzi co przyniesie nam delikatny spadek FPS’ów. Efekt w obydwu przypadkach jeśli chodzi o odczucia był porównywalny. Czy miałem blokadę na 60 kl./s czy nieco ponad 100 komfort rozgrywki nie uległ zmianie. Crysis to po prostu kolejny tytuł, gdzie na polu bitwy niezbyt przydała mi się szybsza matryca ;).

[nextpage title=”Podsumowanie”]

Zacznę od tego, że gdybym poświęcał około kilku/kilkunastu godzin tygodniowo na rozgrywkę w Counter Strike: Global Offensive z pewnością zakupiłbym testowany monitor. W tej chwili to bardzo dobra propozycja, zważywszy na to, że panel ten kosztuje 1099 PLN w sklepie morele.net.

60 Hz

AOC z szybszą matrycą TN, większą ilością Hz – czyli idealny monitor stworzony do gamingu? I tak i nie. Najczęściej pojawiający się problem na forach, to „czy jeśli mamy dwukrotnie szybszą matrycę, to znaczy, że będziemy grać dwa razy lepiej”? Otóż nie, będzie nam się grało zdecydowanie lepiej i jeśli chodzi o CS-a to jesteśmy w stanie zareagować dużo szybciej. Jeśli natomiast chodzi o resztę gier, to tutaj zachwyt nie jest już tak duży, bądź nie ma go wcale. Panel AOC to naprawdę świetnie wykonany produkt, warty uwagi. Mnogość portów, dzięki którym możemy podłączyć go do dowolnego źródła sygnału, niezaprzeczalnie błyskawiczna matryca, brak bleedingu, świetne odwzorowanie kolorów to tylko niektóre pozytywne cechy tego sprzętu. A wszystko to, biorąc pod uwagę niewygórowaną cenę jak za tej klasy monitor , stawia go na czele, wśród propozycji 144hz matryc. Wybierając panel z takim odświeżaniem, monitor AOC to zdecydowanie produkt, przy którym warto zatrzymać się na dłużej.

 

Tekst i zdjęcia: Wiktor Woźniak

By | 2016-08-07T21:10:20+00:00 Sierpień 7th, 2016|Artykuły i felietony, Sprzęt, Testy|1 Comment

One Comment

  1. AMD64 20 sierpnia 2016 at 21:45

    Bardzo dobry test, takiego normalnego spojrzenia na 144hz szukałem od dawna. Czyli dla paru gier jeszcze nie warto wywalać 800€ na 165hz IPS. Poczekamy jak ceny spadną do 300€

Leave A Comment