Test DDR4: Dual Channel czy Single Channel?

Testy wydajności

Obowiązkowy tytuł w procedurze testowej. Crysis 3 do dzisiaj pozostaje niedościgniętym wzorem gry, której wymagania co do podzespołów prześcigają ich realne możliwości. W skrócie, produkt Crytek to FPS osadzony w czasach niedalekiej przyszłości (2047 rok). Gra bazuje na silniku CryEngine 3 o ogromnych możliwościach wyświetlanego obrazu. Testy przeprowadziliśmy w jednej z najbardziej wymagających lokacji tego tytułu umieszczonej w misji Welcome to the Jungle.
Crysis 3

Far Cry 4 to kolejny sandbox studia Ubisoft Montreal. Cześć trzecia, która przez wielu graczy była uznawana za najlepszą z całej serii doczekała się w IV kwartale 2014 roku następczyni. Far Cry 4 to gra powielająca schematy z FC3 i trzeba przyznać, że udało się jej zachować to co najważniejsze z poprzedniczki: świetną oprawę audio-wizualną i przyjemny klimat płynący z grania w tropikach. Tym razem przenosimy się w nieco zimniejszy rejon świata, który jesteśmy w stanie skojarzyć z dzisiejszymi Indiami. Tytuł od strony technicznej prezentuje się bardzo dobrze. Gra jest poprawnie zoptymalizowana i nie wymaga do płynnej rozgrywki mocarnej jednostki.

Far Cry 4

Bestseller, legenda, kolejna część serii idealnie wpasowująca się w otwarty świat znany z sandboxów. Wyśmienita fabuła i przyjemny tryb multiplayer zapewniają graczowi długie godziny dobrej rozgrywki w Los Santos, w mieście gdzie łamanie prawa stoi na porządku dziennym. Zarówno oprawa dźwiękowa jak i wizualna gry trzyma fason. Już od dnia premiery pecetowej odsłony GTA V zewsząd było słychać pochwały dla studia Rockstar North za stworzenie dobrze zoptymalizowanej gry. Jednak gra potrafi niejednemu procesorowi dać w kość, co zresztą widać po wykresie.

Grand Theft Auto V

Jeden z najbardziej wyczekiwanych tytułów 2016 roku. Rise of the Tomb Raider zadebiutował 29 stycznia bieżącego roku, jak kontynuacja przygód Lary Croft z Tomb Raider 2013. To przygodowa gra akcji, w której nie brakuje brutalnej walki i elementów survivalowych. Silnik graficzny Foundation Engine autorstwa Crystal Dynamics zapewnia dobrą oprawę graficzną – wart dodać, że Rise of The Tomb Raider był jednym z pierwszych tytułów wspierających biblioteki DirectX 12 i technikę VXAO. Wymagania tej gry wobec sprzętu komputerowego nie należą do niskich.

RoTR

Napisać kilka zdań o Wiedźmin 3: Dziki Gon, to tak jakby nie napisać wcale. Gra polskiej produkcji to produkt wręcz idealny, nagrodzony wieloma trofeami z rozkochanymi w nim fanami. Jego premiera spowodowała oblężenie półek sklepowych, a każde kolejne rozszerzenie jest tematem zajmującym czołówki magazynów o grach. Oprawa audiowizualna tego tytułu stoi na najwyższym poziomie. Zmieniające się warunki atmosferyczne, piękne widoki, rozległy świat, dbałość o detale. W nowej części Wiedźmina ciężko doszukać się wad. Łyżką dziegciu w tym miodzie są wymagania wobec sprzętu komputerowego, które na pewno nie należą do najniższych!

Wiedźmin 3

  • Plajerity

    Nic dziwnego, że gdy pół roku temu pytałem o różnicę w wydajności pomiędzy taktowaniami dla dual channel, to się na mnie dziwnie patrzyli…

    Zastanawia mnie jedno. Wyniki są bez sensu! Crysis i GTA, które uważane są za gry procesorowe zyskują najmniej. Natomiast Wiedźmin, a szczególnie Tomb Raider wymaga mocnej karty graficznej – więc wzrost klatek jest największy.

    Fajny test, potwierdza to, co wiedziałem pół roku temu. To teraz poproszę o dobry poradnik do ustawiania opóźnień 🙂

    • Piotr Szymański

      Wydaję mi się, że problem w C3 i GTA leży gdzieś indziej, może w samym CPU. W filmie zauważysz, jak słabo wykorzystywane są zasoby CPU i GPU w GTA. Tak jakby optymalizacyjnie gra leżała w tym miejscu. W C3 z kolei ~ i5-6500 brakuje wyraźnie mocy i nie nadrobisz tego dual channel.

      • Plajerity

        Jeżeli weźmiemy benchmark procesora, to wraz ze zwiększaniem ciężaru próbki mniejszy wpływ będzie miał CL i pamięć podręczna, a większy przepustowość RAM.

        Z tego próbuję wyciągnąć wniosek. Jedyne co mi przychodzi do głowy, to oparcie silnika C3 właśnie na tych drobnych pakietach danych, więc szyna pamięci by niewiele dawała. Tylko bez danych to takie sobie gdybanie. A co do GTA to w ogóle nie mam pomysłu.

        Tak myślałem, żeby Cię prosić o powtórzenie tego testu tylko na TR ze zmianą obciążenia grafiki:
        – np. poprzez wygładzanie i/lub okluzję, co obciąża jedynie grafikę
        – poprzez zmniejszenie ilości i jakości detali, zasięgu widzenia itp.
        Zmiana jest tak duża, jakby to procesor stanowił wąskie gardło – a powinno być dokładnie odwrotnie. Z tego wnioskuję, że szybkość RAM bezpośrednio wpływa na wydajność graficzną, co jest dziwne.
        Ale chyba Cię nie będę prosił – nawet jeżeli różnice by były dobrze widoczne, to i tak nie wiem co by z tego wynikało 🙁

        W każdym bądź razie dzięki za artykuł, dobra robota, tak trzymaj!

  • Krzysztof Kozłowski

    No dobra a co jeśli płyta nie ma na razie dobrego biosu? mam MSI Z170A GAMING M7. RAM GSKILL 2x8gb 3600mhz
    wkładając w 1 i 2 slot mam 3600mhz ale single chanel. wkładając 2i4 (akurat w tym modelu tak polecają) mam dual ale nie idzie xmp i moge mieć tylko 2800mhz.
    i teraz co lepsze? mniej mhz i dual czy 3600mhz i single chanel?

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij