Test DDR4: Dual Channel czy Single Channel?

Podsumowanie

Kto przed testem spodziewał się aż tak dużej przewagi Dual Channel nad rozwiązaniem jednokanałowym? To chyba szok dla wszystkich naszych czytelników i nas samych. W przypadku trzeciej odsłony Wiedźmina i kontynuacji Tomb Raider 2013 możemy mówić o kilkunastoprocentowej przewadze pamięci pracujących na 128-bitowej magistrali. Należy oczywiście pamiętać, że taka dysproporcja pomiędzy pamięcią operacyjna będzie występowała z chwilą posiadania wydajnej karty graficznej. Jeżeli jednak zapytalibyście się mnie, jaką konfigurację RAM polecam do platformy z Intel H110 lub B150 z dwoma slotami, to jednogłośnie opowiedziałbym się za rozwiązaniem dwukanałowym. Pamiętajcie, że realną przewagę Dual Channel nad Single Channel uda Wam się zaobserwować dopiero w miejscach określanych mianem procesorowych. Mam nadzieję, że po obejrzeniu filmu o bottleneck wiecie już, gdzie takich możecie szukać w grach komputerowych.

TOKYO LOVE

To dopiero wstęp do szerokich testów pamięci RAM, jakich zamierzamy się podjąć w najbliższej przyszłości na portalu TechLipton.pl. Jako redakcja uważamy, że temat ten jest często niesłuszne pomijamy w publikacjach prasowych. Jak udowodnił nasz test, warto sprawdzać różne konfiguracje pamięci, w tym te najpopularniej stosowane – Single i Dual Channel na platformie Intel z procesorem Core i5 z zablokowanym mnożnikiem.

Film uzupełniający treść artykułu:

  • Plajerity

    Nic dziwnego, że gdy pół roku temu pytałem o różnicę w wydajności pomiędzy taktowaniami dla dual channel, to się na mnie dziwnie patrzyli…

    Zastanawia mnie jedno. Wyniki są bez sensu! Crysis i GTA, które uważane są za gry procesorowe zyskują najmniej. Natomiast Wiedźmin, a szczególnie Tomb Raider wymaga mocnej karty graficznej – więc wzrost klatek jest największy.

    Fajny test, potwierdza to, co wiedziałem pół roku temu. To teraz poproszę o dobry poradnik do ustawiania opóźnień 🙂

    • Piotr Szymański

      Wydaję mi się, że problem w C3 i GTA leży gdzieś indziej, może w samym CPU. W filmie zauważysz, jak słabo wykorzystywane są zasoby CPU i GPU w GTA. Tak jakby optymalizacyjnie gra leżała w tym miejscu. W C3 z kolei ~ i5-6500 brakuje wyraźnie mocy i nie nadrobisz tego dual channel.

      • Plajerity

        Jeżeli weźmiemy benchmark procesora, to wraz ze zwiększaniem ciężaru próbki mniejszy wpływ będzie miał CL i pamięć podręczna, a większy przepustowość RAM.

        Z tego próbuję wyciągnąć wniosek. Jedyne co mi przychodzi do głowy, to oparcie silnika C3 właśnie na tych drobnych pakietach danych, więc szyna pamięci by niewiele dawała. Tylko bez danych to takie sobie gdybanie. A co do GTA to w ogóle nie mam pomysłu.

        Tak myślałem, żeby Cię prosić o powtórzenie tego testu tylko na TR ze zmianą obciążenia grafiki:
        – np. poprzez wygładzanie i/lub okluzję, co obciąża jedynie grafikę
        – poprzez zmniejszenie ilości i jakości detali, zasięgu widzenia itp.
        Zmiana jest tak duża, jakby to procesor stanowił wąskie gardło – a powinno być dokładnie odwrotnie. Z tego wnioskuję, że szybkość RAM bezpośrednio wpływa na wydajność graficzną, co jest dziwne.
        Ale chyba Cię nie będę prosił – nawet jeżeli różnice by były dobrze widoczne, to i tak nie wiem co by z tego wynikało 🙁

        W każdym bądź razie dzięki za artykuł, dobra robota, tak trzymaj!

  • Krzysztof Kozłowski

    No dobra a co jeśli płyta nie ma na razie dobrego biosu? mam MSI Z170A GAMING M7. RAM GSKILL 2x8gb 3600mhz
    wkładając w 1 i 2 slot mam 3600mhz ale single chanel. wkładając 2i4 (akurat w tym modelu tak polecają) mam dual ale nie idzie xmp i moge mieć tylko 2800mhz.
    i teraz co lepsze? mniej mhz i dual czy 3600mhz i single chanel?

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij