Test kart graficznych od 800 do 1400 PLN

/Test kart graficznych od 800 do 1400 PLN

Ale to już było i nie wróci więcej… no nie do końca! Tak, to prawda większość modeli obecnych w zestawieniu udało nam się już przetestować na łamach portalu, to jednak ostatnie zawirowania rynkowe zmuszają nas do ponownego przyjrzenia się ich wydajności. Wprowadzamy do procedury testowej nowe gry, zmieniamy niektóre ustawienia – wszystko po to, żeby dowiedzieć się, które karty z tego przedziału cenowego wypadają w tym momencie najlepiej. Zapnijcie pasy, szykuje się niezła dawka emocji!

Sporo się ostatnio działo na rynku sprzętu komputerowego. Premiera nowych procesorów od AMD czy też flagowej propozycji NVIDIA w postaci GeForce GTX 1080 Ti. Jeszcze moment, a rozpocznie się wiosenno-letnia ofensywa czerwonych na czele z nowymi kartami graficznymi. W tej branży nic nie stoi w miejscu, wszystko jest bardzo dynamiczne. Dlaczego testujemy średni segment kart, a nie high-end? Z  mainstreamu pochodzą karty, które są wybierane przez graczy najczęściej, gdyż ich ceny nie przyprawiają przeciętnego Polaka o ból głowy, a dzięki sprzętowi z tej półki cenowej można realnie myśleć o płynnej rozgrywce na wysokich detalach w rozdzielczości 1920×1080 pikseli. W zeszłym roku najlepszą kartą w cenie oscylującej wokół 1500 złotych był GTX 1060 w wersji  6GB. Miało na to wpływ wiele czynników, poczynając od cen i dostępności kart AMD z rodziny Polaris po pakiety gier, w których recenzenci sprawdzali osiągi modelu napędzonego układem GP106. Dziś chcemy sprawdzić, czy te trendy zostały utrzymane, a może wręcz przeciwnie? Konkurencja nas czymś zaskoczy?

 

Przyjrzymy się dziś bliżej wydajności sześciu kart: trzech czerwonych na czele z RX 480 oraz takiej samej liczby zielonych, prowadzonych przez „króla” średniego segmentu – GTX 1060 6GB.

[nextpage title=”Platforma testowa i metodologia pomiarowa.”]

Testy zostały przeprowadzone w odpowiednich miejscach testowych zmuszających karty do wzmożonej pracy. Zazwyczaj liczba klatek na sekundę podczas normalnej rozgrywki jest wyższa. Do testów przysłużył się nam program OCAT, który pozwala na sprawdzenie średniej liczby klatek na sekundę niezależnie od zastosowanego API. Testy powtarzane były minimum trzykrotnie po czym z wyników wyciągaliśmy średnią arytmetyczną. Na platformie testowej zainstalowany jest system Windows 10 w wersji 64-bit. Karty podkręcane były programem MSI Afterburner, a ich stabilność testowana była w Furmarku.

Wersje sterowników:

  • Geforce Game Ready Driver 378.66 (02/14/2017)
  • Radeon Software Crimson 17.1.2

 

[nextpage title=”Wydajność: Battlefield 1/Assasin’s Creed: Syndicate/The Division”]

Battlefield 1 zabiera nas do czasów I wojny światowej. W jego kampanii możemy wcielić się rolę żołnierza biorącego w niej czynny udział. Nasze testy przeprowadzamy w misji: „Mgła Wojny” w Lesie Bourlon. W tej lokacji karty muszą się nieźle namęczyć, żeby uzyskać wysokie wyniki. Poza zmienionym czasem i miejscem akcji to wciąż stary dobry Battlefield, który rozwija skrzydła w rozgrywkach multiplayer. Tytuł ten zastąpił swojego starszego brata w naszej procedurze testowej, ale to było do przewidzenia.

Karty AMD zdominowały stawkę zajmując dwa pierwsze miejsca. RX 480 wykazuje 6 klatkową przewagę nad 1060! Jest to dosyć zauważalna różnica.


Assasin’s Creed: Syndicate to kolejna odsłona przygód assasynów. Tym razem przenosząca nas w czasy wiktoriańskiego Londynu. Wcielając się w rodzeństwo Frey jesteśmy świadkami ucisku robotników w czasach wyzysku. Powstała na bazie zmodyfikowanego silnika Anvil Engine, na którym to oparta była m.in. inna część cyklu o nazwie Unity, jednak tym razem twórcy postarali się o lepszą optymalizacje.

Tutaj również wygrywa RX, ale różnica nie jest już tak zauważalna. GTX 1060 depcze mu po piętach. Wszystkie karty z wyjątkiem GTX 1050 Ti pozwalają na komfortową rozgrywkę i nie ma tu już tak zauważalnego podziału na karty dwóch obozów.


The Division to gra Ubisoftu, która jest nastawiona na rozgrywkę dla wielu graczy. W Nowym Jorku wybucha epidemia spowodowana przez śmiercionośnego wirusa rozprzestrzenianego przez terrorystów. Jako gracze wcielamy się w role jednego z wielu żołnierzy jednostki specjalnej i chronimy miasto przed następującą epidemią i terrorystami. Nie jest to idealna gra dla testera, głównie z powodu zmieniających się warunków pogodowych, dlatego też istotne jest, aby testy przeprowadzać w lokacji startowej, która eliminuje wpływ tych że zjawisk na wynik testu.

No i po raz kolejny to RX 480 okazuje się najlepszy! Nawet jeszcze nie doszlismy do wyników w DX 12, a karta czerwonych już tak pozytywnie zaskakuje. Wciąż nie jest to wynik tak imponujący jak w Battlefield 1, ale fakt jest jeden – zieloni są z tyłu.

[nextpage title=”Wydajność: Doom/Titanfall 2″]Doom z 2016 roku to powrót do korzeni całej serii. Id software stworzyło grę, która zasługuje na miano czwartej odsłony Dooma. Gra jest bardzo dynamiczna, nastawiona głównie na widowiskowe akcje. Prawdziwa esencja rozwałki. W tej części trup ściele się gęsto dzięki rozbudowanemu arsenałowi broni jak i pokaźnym hordom piekielnego pomiotu, który przedostał się na planetę. Fabuła nie jest czymś na co fani zwracają uwagę w tej produkcji, jest ona tylko pretekstem dla niczym nieskrępowanej masakry, którą możemy w niej wyrządzić. Podczas testów używalismy API Vulkan.

Wyniki wydajności prezentują się wprost znakomicie i niezależnie od tego jaką grafikę zamontowałem zawsze osiągałem poziom daleko wykraczający poza 60 klatek na sekundę. Przewagę mają tutaj karty czerwonych, ale kto zwracałby na to uwagę przy tak dużych liczbach.


Po udanej, ale nie cieszącej się długim życiem grze Titanfall studio Respawn Entertainment postanowiło stworzyć jej kontynuacje. Tym razem dostajemy od twórców prawdziwą kampanie dla pojedynczego gracza no i dodatkowo tryb multiplayer. Pilot jednego z Tytanów bojowych ginie, a nasz bohater zostaje przez niego mianowany pilotem zastępczym. Od tego czasu wraz z robotem posiadajacym własną inteligencje staramy się powstrzymać wrogów.

Gra po raz kolejny faworyzuje GPU od AMD, różnice są wręcz ogromne! Sytuacja naszego dotychczasowego króla nie jest na ten moment za ciekawa.

[nextpage title=”Wydajność OC: GTA V/ Rise of the Tomb Raider/ Hitman”]

Bestseller, legenda, kolejna część serii idealnie wpasowująca się w otwarty świat znany z sandboxów. Wyśmienita fabuła i przyjemny tryb multiplayer zapewniają graczowi długie godziny dobrej rozgrywki w Los Santos, w mieście gdzie łamanie prawa stoi na porządku dziennym. Zarówno oprawa dźwiękowa jak i wizualna gry trzyma fason. Już od dnia premiery pecetowej odsłony GTA V zewsząd było słychać pochwały dla studia Rockstar North za stworzenie dobrze zoptymalizowanej gry

Przed jak i po OC GTX 1060 w wersji 6 GB jak i 3 GB mają dużą przewagę nad Radeonami, co nie zdarza się zbyt często!

*Ciemniejszym kolorem zaznaczone są wyniki po OC.


Aby w pełni podziwiać wdzięki pani archeolog musimy być wyposażeni w potężna kartę graficzną.To jeden z najbardziej wyczekiwanych tytułów 2016 roku. Rise of the Tomb Raider zadebiutował 29 stycznia bieżącego roku, jako kontynuacja przygód Lary Croft z Tomb Raider 2013. To przygodowa gra akcji, w której nie brakuje brutalnej walki i elementów survivalowych. Silnik graficzny Foundation Engine autorstwa Crystal Dynamics zapewnia dobrą oprawę graficzną – warto dodać, że Rise of The Tomb Raider był jednym z pierwszych tytułów wspierających biblioteki DirectX 12 i technikę VXAO. Wymagania tej gry wobec sprzętu komputerowego nie należą do niskich.

Drugi raz z rzędu przewagę przed jak i po OC mają karty zielonych.


Nowa część przygód płatnego zabójcy jest wyrozumialsza dla naszego sprzętu. Podobnie jak w przypadku Rise of the Tomb Rider, tak samo tu wprowadzono już możliwość korzystania z bibliotek DirectX 12.

Jak wiadomo Hitman działa lepiej na kartach AMD. 1060 po wykonaniu podkręcania nawet nie dorównuje stockowemu RX 480.

[nextpage title=”Wydajność OC: Watch Dogs 2/ Wiedźmin 3″]

Watch Dogs 2 to kolejna gra od francuskiego studia wydawniczego. Wcielamy się w niej w hakera, który dzięki swojemu telefonowi i kilku ciekawym gadżetom może panować nad infrastrukturą całego miasta połączonego systemem komputerowym. Razem z grupą Dedsec walczymy z tym właśnie systemem, który narusza prywatność obywateli. Twórcy poszli po rozum do głowy po średnio przyjętej jedynce i zaoferowali nam hakowanie w luźniejszej otoczce. Gra się w to naprawdę dobrze.

Wyniki pokazują sporą przewagę GTX 1060 nad konkurentem jak i świetny wpływ podkręcania na rosnącą wydajność. Jednakże przy 3 GB wersji karty momentami występowały pewne zacięcia animacji, spowodowane zapewne zbyt małym buforem pamięci.


Napisać kilka zdań o Wiedźminie 3: Dziki Gon, to tak jakby nie napisać nic, niestety muszę to zrobić. Gra polskiej produkcji to produkt wręcz idealny, nagrodzony wieloma trofeami z rozkochanymi w nim fanami. Jego premiera spowodowała oblężenie półek sklepowych, a każde kolejne rozszerzenie jest tematem zajmującym czołówki magazynów o grach. Oprawa audiowizualna tego tytułu stoi na najwyższym poziomie. Zmieniające się warunki atmosferyczne, piękne widoki, rozległy świat, dbałość o detale. W nowej części Wiedźmina ciężko doszukać się wad. Łyżką dziegciu w tym miodzie są wymagania wobec sprzętu komputerowego, które na pewno nie należą do najniższych!

W Wiedźminie bez zmian. Wciąż 1060 okazuje się tutaj lepsza, a po podkręceniu zyskuje jeszcze więcej!

[nextpage title=”Kultura pracy: Temperatura/Hałas/Pobór mocy”]Pomiar temperatur przeprowadzony został po 10 minutowym wygrzewaniu karty obciążanej grą Wiedźmin 3: Dziki Gon. Im niższa temperatura tym lepiej. Ciemniejszy słupek oznacza temperaturę po podkręceniu.

Wysokie temperatury układów Polarisów, to nie mrzonki. Radeony RX 470 i 480 zaliczały się do najgorętszych w stawce. Oczywiście, trzeba oddać sprawiedliwość AMD i podkreślić równie nieatrakcyjną wydajność chłodzenia Palit Dual GTX 1060 3GB. O efektywności pracy systemu Twin Frozr VI pisaliśmy już wielokrotnie, a ten test to kolejny dowód na to, że MSI nie ma problemu ze stworzeniem świetnie pracującego na karcie coolera.


Pomiary głośności przeprowadzałem sonometrem firmy Flus z otwartym panelem bocznym w odległości około 30 centymetrów od karty graficznej. Ciemny słupek oznacza wynik z maksymalną prędkością obrotową wentylatorów, jaką udało mi się zarejestrować podczas rozgrywki. Kolory słupków zależą od obciążenia: najjaśniejszy to spoczynek (jego brak oznacza tryb pasywny), średni to pełne obciażenie, a najciemniejszy to obciążenie po podkręcaniu.

Na samym wstępie muszę wyróżnić kartę MSI Gaming GTX 1060 6 GB, jej system chłodzenia jest fenomenalny i nie pozostawia żadnych złudzeń – Twin Frozr VI jest najlepszy w całym zestawieniu. Znakomite temperatury przy tak niskim poziomie emitowanego hałasu. To samo tyczyć się może GTX 1050 Ti, lecz jest to karta o dużo niższym TDP, dlatego też nie powinno się tych dwóch chłodzeń bezpośrednio porównywać. Znowuż jeśli chodzi o karty AMD to świetnie spisał się Gigabyte, który swoją konstrukcją przebił uważane niegdyś za jedne z najlepszych chłodzeń dla AMD – Nitro od Sapphire. Niestety szafir nie może pochwalić się najlepszą pracą coolerów wśród Polarisów, a szkoda bo wielu entuzjastów liczyło na tę markę. Gigabyte przed jak i po OC emitował hałas o tym samym natężeniu, co niestety niekorzystnie odbiło się na jego temperaturach, lecz z czystym sumieniem mogę powiedzieć, że to najlepszy RX 470 pod względem kultury pracy,  jakiego miałem przyjemność testować.


Testy wykonano za pomocą cyfrowego watomierza firmy Orno. Wynik pokazuje zapotrzebowanie na prąd całego zestawu komputerowego, z wyłączeniem monitora. Do obciążenia posłużyła gra Wiedźmin 3: Dziki Gon. Najjaśniejszy słupek demonstruje pobór mocy w spoczynku (pulpit), średni pod obciążeniem, a najciemniejszy pełne obciążenie po podkręceniu. Analogicznie do poprzedniego wykresu. Oczywiście im mniej tym lepiej.

Jak wiadomo karty zielonych są bardziej efektywne prądowo, lecz różnice między nimi a kartami ze stajni AMD nie są już tak ogromne. Za przykład można tu wziąć RX 470 4 GB oraz GTX 1060 3 GB. Jak to pokazał Lipton na swoim filmie kluczem do RX-ów jest Undervolting, lecz w naszym teście zabrakło już na niego miejsca. Być może temat ten doczeka się osobnej publikacji w najbliższym czasie!

[nextpage title=”Podsumowanie”]

Nadszedł czas na podsumowanie naszej wielogodzinnej batalii z kartami. Chcieliśmy przedstawić kompleksowe porównanie kart ze średniego segmentu cenowego. Wiemy, że wielu osobom może brakować tutaj RX 480 w wersji 4 GB i sami również ubolewamy nad jego brakiem Być może wprowadziłby on tutaj niemałe zamieszanie. Przejdźmy jednak do konkretów i zarazem odpowiedzmy sobie na podstawowe pytanie: jaka karta dzierży palmę pierwszeństwa w średnim segmencie cenowym? Odpowiedź jak to zwykle bywa nie jest prosta. Nasz test wykazał, że Radeon ma przewagę w 6 z 10 gier, które zostały wykorzystane w naszym procedurze testowej. Czy to dużo?  Z jednej strony tak, a z drugiej nie.

Jeżeli mamy na myśli wydajność prosto po wyjęciu z pudełka, to prawdą jest że RX 480 zostawia za swoimi plecami GTX 1060. Jednakże testy po podkręceniu potrafią wywrócić całą tę klasyfikację do góry nogami. Kolejną ważną kwestią są również gry. Tak naprawdę wiele zależy od twórców i ich dobrej woli. Hitman jest zaprojektowany tak, że korzysta w pełni z technologii AMD (async compute, przyjazny AF) dzięki czemu górują w nim Radeony. Do tego samego wymiaru zaliczają się takie tytuły, jak Battlefield 1 czy Titanfall 2. Czy jednak może to wykluczyć je z porównania? Nie, ależ skąd! To wszystko pokazuje, jak funkcjonuje rynek gier i jak wygląda wsparcie danego producenta układu graficznego dla dystrybucji growej. Przecież doskonale zdajemy sobie sprawę z tego ile jest tytułów, w których Nvidia wypada korzystniej. 

Równie interesująco przedstawia się sprawa z RX 470, gdyż różnice w wydajności nie tyle zależne są już od wielkości pamięci GDDR5, co od jej prędkości i taktowań rdzenia jakie narzucił nam producent. Nie ma mowy o żadnej przepaści wydajnościowej pomiędzy modelem 8 GB a 4 GB. Gorzej ma się sprawa z GTX 1060, tutaj różnica nie tylko wynika z ograniczonej pamięci, ale również na częściowym „skrojeniu” samego układu GP106. Przez wielu karta ta jest uznawana za porażkę roku 2016 i chcąc nie chcąc trudno się z tym zdaniem nie zgodzić. Chociaż ustawienia gier nie były wyżyłowane do granic możliwości, to i tak potrafiły one chrupnąć przy 3 GB VRAM. Dla przykładu podamy sytuację z Watch Dogs 2, kiedy to po uruchomieniu gry i wczytaniu zapisu powitała nas lawina zacięć animacji, które były po prostu nieznośne.

Los GeForce GTX 1050 Ti był z góry przesądzony. Brakowało mu rywali w jego segmencie cenowym, przez co zawsze zamykał naszą stawkę. Wciąż wygląda jednak na kartę, która jest całkiem sensownym wyborem, jeśli zależy nam na wydaniu jak najmniejszej sumy pięniędzy.

Słowo od autora:

Chociaż jestem świadom tego, że wielu osobom nie sprawia to problemu,  jednak ja nie mógłbym wytrzymać z „suszarkami” pokroju RX 480 Nitro+ za uchem. Kultura pracy jest dla mnie bardzo ważna i przyzwyczajony do względnej ciszy, jaką oferuje mi moja obecna karta nie jestem w stanie zaakceptować takiego poziomu emitowanego hałasu. Gram na słuchawkach, lecz pomimo to karta jest bardzo głośna.  W bezpośrednim porównaniu modeli niereferencyjnych RX 480 i 470 z GeForce GTX 1060 w aspekcie kultury pracy będą brylowały GeForce. Pobór mocy nie jest tak ważna kwestią, gdyż różnice wykazane w teście nie odbiją się znacząco na naszym rachunku za prąd. Ot kilka złotych w tą czy w tamtą.

Tak więc na pytanie: którą kartę wybrać? każdy musi sobie odpowiedzieć sam. Test ten może być jedynie źródłem wiedzy, dzięki której podjęcie tej decyzji będzie prostsze. Przyjemnych zakupów!

By | 2017-03-25T20:43:33+00:00 Marzec 25th, 2017|Artykuły i felietony, Sprzęt, Testy|6 komentarzy

6 komentarzy

  1. Stawek 26 marca 2017 at 09:30

    Jak są ustawione zegary na gtx 1060 6gb w trybie OC ?

  2. Makuta 27 marca 2017 at 00:11

    Czyli oznacza to że RX ogólnie jest trochę bardziej opłacalnym wyborem ?

    • K4MIL 27 marca 2017 at 15:35

      Przedstawiliśmy wyniki teraz każdy może sam zadecydować 🙂 Jednak odpowiadając na twoje pytanie muszę przyznać ci racje 🙂

  3. Damian R 29 marca 2017 at 22:14

    Ciekawe jaki był by wpływ na wyniki i ocenę autora undervolting RXów. Choć przyznać muszę że mój asus RX480 strix 8GB po OC na zegarach gpu 1450mhz i mem 8800mhz jest delikatnie mówiąc słyszalna.

Leave A Comment