World of Tanks

Pomimo tego, że premiera tej gry miała swoje miejsce 12. sierpnia 2011 r, cieszy się ogromną popularnością na całym globie

Motyw gier wojennych od lat króluje w grach komputerowych. Zazwyczaj były to gry typu FPS, gdzie wcielając się w pewnego bohatera trzeba było wykonać pewną misję, a w trybach MP walczyło się drużyna na drużynę, ale wielu z graczy cieszyło się, gdy podczas kampanii mogli zasiąść za sterami stalowych kolosów (np. misja nr 5 w „Medal of Honor Allied Assault”). Białoruskie studio Wargaming.net postawiło wykorzystać tę niszę rynkową i w wakacje 2011 r. udostępniło dla graczy oficjalną wersję gry World of Tanks. Premiera gry była poprzedzona otwartymi beta testami.  Gra należy do gatunku free-to-play, ale znajdziemy tam system mikropłatności, który może ułatwić i przyspieszyć rozwój naszego konta.  Rozwój tej gry idzie w bardzo szybkim tempie, średnio co 6 tygodni dostajemy od autorów nowości oraz usprawnienia.

Wymagania sprzętowe:

Minimalne:

  • System operacyjny: Windows XP / Vista / 7 / 8
  • Procesor (CPU): 2,2 GHz obsługujący SSE2
  • Pamięć (RAM): 1,5 GB dla Windows XP, 2 GB dla Windows Vista / 7 / 8 / 10
  • Karta graficzna: GeForce 6800 / ATI HD X2400 XT  z 256 MB RAM; DirectX 9.0c
  • Karta dźwiękowa: kompatybilna z DirectX 9.0c
  • Wolne miejsce na dysku: 16 GB
  • Połączenie z internetem: 256 kb/s

Zalecane:

  • System operacyjny: Windows XP / Vista / 7 / 8 – 64-bitowy
  • Procesor (CPU): Intel Core i5-3330
  • Pamięć (RAM): 4 GB lub więcej
  • Karta graficzna: GeForce GTX660 (2 GB) / Radeon HD 7850 2GB; DirectX 9.0c
  • Karta dźwiękowa: kompatybilna z DirectX 9.0c
  • Wolne miejsce na dysku: 30 GB
  • Połączenie z internetem: 1024 kb/s lub szybsze (dla czatu głosowego)

Od razu trzeba zaznaczyć, że gra nie wspiera procesorów wielordzeniowych czy też wielowątkowych, a CPU jest podstawą do uzyskania wysokich FPS’ów, a co za tym idzie komfortowej gry. Developerzy zapewniają, że obsługa tej funkcji wejdzie wraz z wprowadzeniem nowego silnika fizycznego-Havok, niestety zapowiedziane zostało to ponad dwa lata temu i do dzisiaj nie ma informacji kiedy zostanie on wdrożony.

Początek

Gdy już uda nam się zarejestrować swoje konto na www.worldoftanks.eu oraz zalogować do gry naszym oczom ukazują się małe, niezbyt interesujące czołgi, na starcie do naszego dostępu jest 8 czołgów typu lekkiego (choć do typowego LT dużo im brakuje przede wszystkim mobilności), każdy z innej nacji.
Pierwszą rzeczą, którą trzeba zrobić jest przejście krótkiego szkolenia, które ma nas pokrótce zapoznać z mechaniką gry. Po ukończeniu szkolenia wydaje nam się, że gra jest banalnie prosta. Nic bardziej mylnego! Po zagraniu pierwszej bitwy losowej zderzamy się z rzeczywistością. 30s odliczania do początku bitwy, a my nie mamy żadnego planu na bitwę. I tu z pomocą przychodzi wbudowana w grę minimapa, jest ona podstawą naszej taktyki. W zależności od rozjazdu naszej drużyny i bieżącej analizie sytuacji na polu bitwy dokonujemy wyboru naszego manewru (manewr w tej grze jest wszystkim). Zajazd z flanki, a może wycofanie się na drugą stronę, to już kwestia naszej decyzji. Rozstrzygnięcie bitwy może się odbyć na trzy sposoby: pierwszy-zniszczenie wszystkich czołgów przeciwnika, drugi- zajęcie bazy przeciwnika (tzw. cap) oraz trzeci koniec czasu (w zależności od wylosowanego trybu i strony może się skończyć wygraną, porażką albo remisem. Na koniec bitwy dostajemy podsumowanie naszych wyników oraz zysk z bitwy, im lepszy nasz rezultat, tym więcej dostajemy punktów doświadczenia oraz kredytów. Za pierwszą wygraną danego dnia dostajemy doświadczenie x2, na każdym czołgu. Typowy „random” składa się z 2 drużyn, w każdej po 15 graczy. Można ułatwić sobie grę zakładając pluton, maks. trzyosobowy (gdzie przy używaniu komunikacji głosowej np. TS3, taka formacja może obrócić losy bitwy o 180 st.).shot_033

Mechanika gry

Ogólna zasada mechanika gry jest na pozór prosta, trafić czołg i go spenetrować, aby zadać uszkodzenia. Jeśli zejdzie do poziomu 0 czołg zostaje zniszczony. Przyglądając się trochę bliżej funkcjonowaniu gry widzimy, że silnik gry bierze pod uwagę naprawdę wiele rzeczy. Należą do nich: poziom wyszkolenia załogi, rodzaj pocisku, prędkość pocisku (zmniejsza się pod wpływem pancerza), grubość pancerza, kąt pod którym uderza pocisk, normalizacja kąta, kaliber pocisku oraz losowość gry +/-25% od średnich parametrów, tzw. RNG. Kolejnym ważnym aspektem jest wykrycie czołgu. System kamuflażu jest bardzo skomplikowany, aby wykryć czołg przeciwnika muszą nałożyć się na siebie zasięg wykrywania naszego pojazdu oraz okręg widzialności naszego potencjalnego przeciwnika. Jeśli te obie rzeczy się pokryją to po upłynięciu 3s zostanie wykryty wróg. Przeciwnik pozostaje wykryty do momentu, aż okręgi „spotowania” każdego z naszych sojuszników się rozłączą z zasięgiem kamuflażu przeciwnika i dopiero po 10s czołg zniknie. Można się przyczepić do tego, że niektóre pojazdy są bardzo trudne do wykrycia i często dostajemy strzały nie widząc skąd, a jak się później okazuje nasz przeciwnik stał 120-150m od nas.shot_027

Tryby gry

W grze mamy dostępne następujące tryby gry

  • tzw. „Random”, który dzieli się na:
    • standardowy (15 vs 15, dwie bazy)
    • szturm (15 vs 15, jedna baza, która jedna z drużyn broni, a druga atakuje)-niedostępny na niektórych mapach
    • bój spotkaniowy (15 vs 15, jedna wspólna baza)-niedostępny na niektórych mapach
    • rozwałka
  • bitwy klanowe
  • bitwy drużynowe
  • bitwy rankingowe
  • bitwy treningowe
Typy pojazdów
  • czołgi lekkie-przez wielu zwane „lajtami” (ang. Light Tank). Typowy LT charakteryzuje się wysoką zwrotnością, niskim profilem czołgu, wysoką shot_030prędkością maksymalną oraz przyspieszeniem. Jednak najważniejszymi cechami tego typu czołgów jest długi zasięg spotowania (co przy dobrze wyszkolonej załodze potrafi wykryć każdy, nawet najlepiej kryjący się czołg) oraz wysoki współczynnik kamuflażu, który bez względu na to czy pojazd się porusza się, pozostaje bez zmian. Wadami standardowego czołgu lekkiego jest brak pancerza, działo o niskich uszkodzeniach na strzał oraz mała ilość punktów życia, ale wykorzystując możliwości jakie on oferuje często stanowi on kluczowy pojazd w bitwie i udaje się przetrwać do końca. Oczywiście istnieją wyjątki, genialnym przykładem jest tu AMX 40, który grając na swoim poziomie, potrafi w pojedynkę zatrzymać całe natarcie przeciwnika, dzięki świetnie wyprofilowanemu pancerzowi.
  • shot_029czołgi średnie-spotykanym często określeniem jest „med”(ang. Medium Tank). Wyróżnia się szybkostrzelnym i celnym działem. Obrażenia, które zadaje na jeden strzał nie są duże (alfa dmg), ale przy wysokiej częstotliwości strzałów dpm (damage per minute) potrafi przytłoczyć przeciwnika. Ważną cechą jest niewiele gorsza mobilność przy otrzymaniu znacznie grubszego pancerza, szczególnie tego na wierzy. Medy są pojazdami uniwersalnymi, to znaczy, że jeśli zajdzie taka potrzeba bez problemów zastąpią czołgi lekkie na polu bitwy, dzięki podobnym cechom, które posiadają LT lub też zastąpić czołgi ciężkie, dzięki wyśmienitej armacie oraz obłej wieży przy zachowaniu, niższego niż czołg ciężki, profilu.
  • czołgi ciężkie-popularnie nazywany hevik (ang. Heavy Tank). Podstawą tego czołgshot_019u jest solidny pancerz oraz działo z mocnym uderzeniem. Skrajne czołgi ciężkie różnią się znacznie, jedne posiadają mobilność na poziomie MT przy średniej jakości pancerzu, a drugie powolne, niczym ślimak, przy grubym opancerzeniu. Niestety, jest to ulubiony cel artylerii przeciwnika, ponieważ są duże i często walczą na tzw. przepychaczach (miejsce spotkań dużej ilości czołgów obu drużyn). Kolejną zaletą jest ilość hp czołgu, w większości przypadków mają więcej niż medy z poziomu wyżej.
  • działa samobieżne-określane jako arty lub klikacze (ang. Self Propeled Gun). Duże bryły czołgów oraz potężne wolno przeładowujące się działa, to są główne cechy. Artylerie można spotkać stojące w rogu mapyshot_032. Ich głównym zadaniem jest ostrzeliwanie przeciwników, którzy stawiają opór na danej flance. Pole bitwy obserwuje się z góry. Widok ten jest zwany „widokiem satelitarnym”. Jeśli czołgi stoją na otwartym polu, to gra jest banalnie prosta, czekamy aż działo się przeładuje oraz wyceluje, klikamy LPM i czekamy na kolejny pocisk. Sprawa już trochę bardziej skomplikowana, gdy czołgi stoją na podjeździe lub się poruszają, wtedy już trzeba brać odpowiednie poprawki, które pozwolą nam trafić w cel. Każdy nietrafiony strzał jest kosztowny dla naszej drużyny, ponieważ jest to strata potencjalnie zadanych obrażeń, a czas przeładowania działa oscyluje w granicach 40s. Jest to najbardziej uzależniony od drużyny rodzaj pojazdu, ponieważ strzały są przeprowadzane na odległość 700-800m, a maksymalny zasięg wykrycia czołgów to 425m. Przy okazji większość graczy nie lubi jak w przeciwnej drużynie jest artyleria, ponieważ często trafiają się takie sytuacje, że walczymy sobie zaciekle z przeciwnikiem, zatrzymując przy tym natarcie, a tu nagle, bez ostrzeżenia i z „kosmosu” przylatuje pocisk, który niszczy nas pojazd „na raz”
  • niszczyciele czołgów-inaczej zwane „tedekami” (ang. Anti-Tank Self Propeled Gun). Niski profil czołgu, potężne działa, wysoki współczynnik kamuflażu, brak wieży. shot_014Po tych cechach poznacie z daleka niszczyciel czołgu, o ile go zobaczycie. W grze znajdziemy pewne pojazdy, właśnie należące do rodziny AT-SPG, które jest ciężko zauważyć gdy strzelają, a co dopiero gdy stoją bezczynnie. Gdyby nie to, że pojazd zostaje zauważony najpóźniej przy zbliżeniu się na 50m (spot na radio), nieważne czy znajdujemy się za budynkiem czy w zalesionym terenie, to te czołgi byłyby nie do wykrycia. Ich zadaniem jest ostrzał wroga z drugiej linii, dlatego też ich podstawą jest dobry zwiadowca w drużynie. Niestety dla większości skończyła się era stawania w jednym krzaku i strzelania na całą mapę, bez większych manewrów, ponieważ mapy robią się coraz bardziej tunelowe.
Rodzaje pocisków
  • przeciwpancerne (Armor Piercing)-podstawowy typ pocisku, charakteryzuje się wysoką prędkością wylotową i średnią penetracją przy zadawaniu średniej ilości obrażeń. Nadają się przeciw każdemu rodzajowi pancerza.shot_031
  • podkalibrowe (Armor Piercing Composite Rigid)-zazwyczaj pocisk typu premium. Jest znacznie lepszą wersją AP, ponieważ przy takiej samej średniej zadawanych obrażeń, ma znacznie wyższą prędkość wylotową i większą penetracje. Niestety na dłuższe dystanse ~500m tracą one bardziej prędkość, niż pociski ppanc. co za tym idzie przy kontakcie z pancerzem mają mniejszą penetrację.
  • kumulacyjne (High Explosive Anti-Tank)-pocisk typu premium. Cechuje się lepszą penetracją, niż APCR i jej wartość nie spada wraz z dystansem, ponieważ ich zasada działania opiera się na stożku metalu, który jest roztapiany poprzez ładunek zapalający się w momencie kontaktu z pancerzem. Ich wadą jest to, że są bardzo wrażliwe na pancerz wielowarstwowy oraz gąsienice absorbują siłę uderzenia, gdyż roztopiony grot nie dociera do właściwego pancerza.
  • odłamkowo-burzące (High Explosive)-podstawowy typ pocisku. Charakteryzuje się niską penetracją, ale znacznie większymi obrażeniami. Dodatkowo posiadajshot_028ą one rozrzut odłamków dzięki czemu prawie zawsze zadadzą obrażenia. Ilość obrażeń jest zależna od tzw. splasha (promień rażenia odłamkami). Kolejną zaletą jest to, że sieją spustoszenie wśród modułów, więc czasem wystarczy jeden strzał w zbiorniki z paliwem, aby podpalić czołg.
  • odłamkowo-burzące odkształcalne (High Explosive Squash Head)-pocisk premium. Jego zasada działania jest prawie taka sama jak w przypadku amunicji HE. Jedyną różnicą jest znacznie wyższa penetracja, dzięki czemu zadają one potężne spustoszenie pojazdom przeciwnika. Najczęściej spotykanym czołgiem, gdzie HESH’e są używane jest FV 215B (183). Pojazd ten ma ogromny „fear factor” i czasem potrafi zatrzymać całą flankę przeciwników, ponieważ nikt nie chce dostać strzału za 80 do 100% swojego HP.
Kilka dobrych rad
  • staraj wyjeżdżać się pod kątem do przeciwnika, nie narażając na ostrzał przedniego koła napędowego
  • czas ładowania i odliczania do rozpoczęcia bitwy wykorzystaj na analizę drużyn i mapy
  • zapoznaj się dobrze z mapami oraz czołgami, znając średni czas przeładowania i obrażenia działa, możesz pozwolić sobie na wyjazd
  • szanuj ilość HP, tracąc na początku bitwy robisz się bezużyteczny podczas kluczowej fazy
  • wykorzystuj dziury w obronie przeciwnika
  • wyszkól dobrą załogę
  • analizuj na bieżąco minimapę
  • „kończ” wrogie lufy
  • nie daj się wysłać do garażu, czołg mający 1HP jest nadal groźny, w szczególności artyleriashot_004
Drzewka technologiczne

Link do drzewka badań
Jak widać na oficjalnej stronie, regularnych pojazdów jest na tyle dużo, że na pewno będzie zabawy na długie wieczory, a nawet i noce.

Mikropłatności

Każda gra typu shot_018free-to-play zawiera mikropłatności, tak też jest w tym przypadku. Walutą kupowaną za pieniądze jaką się posługujemy w World of Tanks jest złoto. Co można zrobić za „golda”? Tak naprawdę wszystko. Począwszy od konta premium, przez pojazdy premium po konwersję na walutę standardową. Czołgi premium są to pojazdy dzięki, którym nasze przychody się znacznie zwiększają, ponieważ ich zarobki są o 50% większe, niż w przypadku standardowych pojazdów. Dodatkowo na tych pojazdach możemy szkolić załogę z dowolnego tego samego typu pojazdu oraz narodowości. Konto premium powiększa nasze przychody kredytów i doświadczenia o 50% (wykupywane jest na określony czas), a tak naprawdę nasze zyski „srebra” zwiększają się nawet kilkakrotnie. Walutę premium możemy skonwertować na „srebro” oraz wolne doświadczenie, w przypadku drugiego musimy mieć zgromadzoną ilość doświadczenia na czołgu elitarnym.

Jaką wybrać pierwszą linie?

Przede wszystkim trzeba zadać sobie pytanie „czy damy się wciągnąć w system mikropłatności?”. Jeśli odpowiedź brzmi „nie” to podstawowym celem jest dojściem do czołgu, który dobrze zarabia. O ile na niższych poziomach nie będzie żadnych problemów z generowaniem zysków, to im wyżej tym ciężej. Najpopularniejszym poziomem jest V tier. Dlaczego? Bo przy niskich kosztach utrzymania, da się osiągnąć stosunkowo wysokie zarobki. Moimi propozycjami, aby zarabiać duże ilości kredytów, czerpać też „fun” z gry są:

  • KW-1
  • M4 Sherman
  • KW-1s
  • T1 Heavy Tank
  • BDR G1B

Ten ostatni jest bardzshot_005o dobrym zarabiaczem dopiero jak ma odpowiednio wyszkoloną załogę, ponieważ przy cienkim pancerzu, dysponuje naprawdę genialnym działem, ale czas przeładowania i celowania przy słabo wyszkolonych załogantach, psuje cały efekt. A co jeśli chcemy wydać pieniądze na grę. Wtedy trzeba przeanalizować co lubimy? Jeśli dynamiczne, nie pozwalające na żadne błędy bitwy to wybór pada na szybkie czołgi np. droga do Ob. 140. Jest to genialna linia, z każdym czołgiem jest coraz lepiej. Natomiast, gdy wolimy cierpliwie poczekać i włączyć się w drugiej fazie bitwy lepszym wyborem będzie linia do IS-7. Pomimo tego, że są to czołgi stworzone do walki w pierwszej linii, pokazują swoją przydatność dopiero w drugiej fazie bitwy, z powodu potężnego działa, dobrego pancerza oraz wysokiej mobilności.

 

Ciekawostki ze świata World of Tanks:

  • studio Wargaming.net opatentowała dane techniczne niemieckiego pojazdu E-50M
  • kolejny raz w Warszawie odbędą się 8. i 9. kwietnia „Grand Finals” podczas, których stoczą bój czołowe drużyny z całego świata. Pula nagród to 300.000 dolarów
  • obecnie trwa głosowanie na najbardziej znienawidzoną mapę w grze
  • od połowy lutego będzie możliwość zdobycia czołgu premium – FV 4202(P)
  • przychód z roku 2015 wynosił 446 mln $
Podsumowanie

World of Tanks jest świetną grą multiplayer, ale CPU przeżywa katusze ze względu na słabe wsparcie dla procesorów wielordzeniowych. Dzięki ciągłemu rozwojowi ze strony studia Wargaming.net gra jest ciągle interesująca, rekordziści na swoich kontach rozgrywają ponad 120 tys. bitew. Systematycznie wprowadzane nowe czołgi, mapy, tryby gry oraz usprawnienia graficzne sprawiły, że tytuł ten znajduje się na komputerach wielu graczy. Coraz bardziej popularny stają się mecze w ESL, gdzie od szarego gracza można się stać światowym sławy „czołgistom”, idealnym przykładem jest tu NewMultiShow, Polak, który wraz ze swoją ekipą odnosi mniejsze lub większe sukcesy na arenie międzynarodowej. Dodatkowo od pewnego czasu studio czuje oddech konkurencji na plecach, co tylko sprzyja nam-graczom, organizując coraz lepsze weekendowe promocje. A więc, do boju!

Zalety:

  • ilość i rodzaje pojazdów
  • duża różnorodność bitew
  • cotygodniowe wydarzenia w grze

Wady:

  • brak wsparcia dla wielordzeniowych procesorów
  • kulejący silnik fizyczny

 

  • RanZayr

    Jaki zestaw komputera polecasz aby grać przy okolo 60 FPS-ach na wysokich ustawieniach grafiki?

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij