Wpływ użytego standardu PCI-Express na wydajność kart graficznych

/Wpływ użytego standardu PCI-Express na wydajność kart graficznych

Zapewne część z Was interesuje, czy karta graficzna którą posiadacie/zamierzacie kupić – nie będzie miała ograniczanych osiągów, z powodu używanego standardu PCI-Express. Jak to ostatnie wpływa na wydajność – postaram się przedstawić w dalszej części tekstu.

[su_heading size=”20″]Trochę podstawowej wiedzy[/su_heading]

PCI Express (ang. Peripheral Component Interconnect Express), oficjalny skrót PCIe – połączenie, służące do instalacji kart rozszerzeń na płycie głównej. Zastąpiło ono magistralę PCI oraz AGP. Występują następujące rodzaje tego standardu:

pci_ex

Specyfikacja techniczna

Gniazda te – różnią się nie tylko przepustowością, ale również wyglądem.

slots

Wygląd poszczególnych wersji

W praktyce – ze względu na występujące ograniczenia chipsetu, czy procesorów – można napotkać sytuację, że slot wyglądający jak PCI Express x16, praktycznie zapewni prędkość x4, ewentualnie x8.
Przykładem może być płyta której uprzednio używam, tzn. Asus Z97 M-Plus (pozycja nr 4) :

z97m_plus

Asus Z97 M-Plus

W mojej aktualnej MoBo jest to już rozpisane bardziej klarownie:

gene

Asus Maximus Gene VIII

 

Ze względu na to, że posiadam obudowę mATX wraz z rozbudowanym układem chłodzenia procesora (Cryorig R1 Ultimate) – konieczne było umieszczenie karty graficznej w slot znajdujący się dalej od CPU. Żywotnie byłem więc zainteresowany tym, by sprawdzić jaki (jeśli w ogóle) następuje spadek wydajności karty graficznej w takiej sytuacji.

[su_heading size=”20″]Praktyka[/su_heading]

Rozdział ten rozpocznę w kolejności chronologicznej pojawiania się testowanych GPU. Na tzw. pierwszy ogień „idą” -> GTX 680 + Radeon HD 7970. Poniżej wyniki sumaryczne. Składają się na nie osiągi z następujących aplikacji:

  • Alan Wake
  • Alien vs Predator
  • Batman: Arkham City
  • Battlefield 3
  • Battleforge
  • Call of Duty 4
  • Civilization V
  • Crysis
  • Crysis 2
  • Dirt 3
  • Dragon Age II
  • Hard Reset
  • Metro 2033
  • Stalker: Call of Pripyat
  • Starcraft II
  • Total War: Shogun 2
  • Skyrim
  • World of Warcraft
  • 3D Mark11
  • Unigine Heaven 2.0

 

7970_680_1920

7970_680_2560

Największe występujące (jednakże nie na tyle duże, by uzasadniać zmianę płyty głównej) różnice występują w:
Alan Wake
alanwake_1920_1200_680

Civilization Vciv5_1920_1200_680 oraz w Call of Duty 4 (acz w tej – uwzględniając ilość klatek na sekundę – jest to praktycznie nieodczuwalne)cod4_1920_1200_680

W przypadku obydwu kart (GTX 680/HD 7970) – wystarczającą wydajność zapewni więc już slot PCI Express w standardzie 2.0 x8. Osiągi są mniejsze do 2-3% porównując do „pełnego” 3.0 x16. Także nawet posiadając starszą płytę główną – nie powinniśmy się martwić .


Kolejna analizowana karta to Nvidia Geforce GTX 980. Można by przypuszczać, że większa wydajność spowoduje większe zapotrzebowanie na przepustowość szyny łączącej z płytą główną. A jak to wygląda w praktyce? Wpierw wyniki sumaryczne, które uwzględniają:

  • Alien: Isolation
  • Battlefield 3
  • Battlefield4
  • Bioshock Infinite
  • Civilization: Beyond Earth
  • Crysis 3
  • Dead Rising 3
  • Far Cry 3
  • Grid 2
  • Metro: Last Light
  • Ryse
  • Shadow of Mordor
  • Tomb Raider
  • Watch Dogs
  • Wolfenstein: New Order
  • World of Warcraft: WoD

980_1920 980_2560 980_3840Następnie – gry, w których różnice są największe. Są to:
Battlefield 4
bf4_1920_1080_980Ryse
ryse_1920_1080_980 ryse_2560_1440_980Wolfenstein: New Order
wolfenstein_1920_1080_980wolfenstein_2560_1440_980Analizując średnie wyniki – można zauważyć trend, im wyższa rozdzielczość – tym mniejsza różnica pomiędzy standardami. W przypadku GTX 980 – najlepiej dysponować płytą główną ze złączem PCI Express 3.0 x8. Wyniki dla gorszych standardów zaniżają zwłaszcza Ryse i Wolfenstein. Gdyby nie brać ich pod uwagę – średnie dość mocno by się spłaszczyły i można by założyć, że PCI-Express 2.0 x8 to aż nadto.


Ostatnia karta – to Radeon Fury X. Gry brane pod uwagę to:

  • Assassin’s Creed: Unity
  • Battlefield 3
  • Battlefield4
  • Civilization: Beyond Earth
  • COD: Advanced Warfare
  • Crysis 3
  • Far Cry 4
  • GTA V
  • Mad Max
  • Metal Gear Solid
  • Ryse
  • Shadow of Mordor
  • Wiedźmin 3
  • Watch Dogs
  • World of Warcraft: WoD

fury_1920 fury_2560 fury_3840

Ponownie wyróżnia się Battlefield 4,
bf4_1920_1080_furynastępnie Call of Duty: Advanced Warfare
cod_aw_1920_1080_fury cod_aw_2560_1440_furyTym razem nie wymieniłem Ryse – może to wynikać z innego narzutu na procesor przez sterowniki karty AMD. Wnioski nie będą zaskakujące, ponownie PCI-Express 2.0/3.0 x8 to wystarczająca przepustowość, a nawet można dodać, że nie ma aż takich różnic jak w GTX 980.

[su_heading size=”20″]Podsumowanie[/su_heading]

Jak mogliście zaobserwować na przytaczanych wykresach – dla przeciętnego gracza wystarczy, że jego komputer zapewnia karcie graficznej złącze PCI-Express 2.0 x8, ewentualnie 3.0 x8 – wtedy brak zauważalnej utraty wydajności. Poniżej jednak warto nie schodzić (zwłaszcza jak lubimy np. Ryse, czy Wolfenstein’a: New Order, czy Battlefield 4). Mam nadzieję, że zestawienie to rozwieje istniejące wątpliwości.

[su_highlight background=”#99dbff”]Wpis opracowany na podstawie http://techpowerup.com/ oraz wikipedii[/su_highlight]

By | 2015-11-29T23:45:27+00:00 Listopad 29th, 2015|Artykuły i felietony, Sprzęt|2 komentarze

2 komentarze

  1. Michał Lioncourt 22 sierpnia 2017 at 20:23

    Dobry test, przydał się

  2. Beardman84 27 listopada 2017 at 22:14

    Najnowszy test z końca 2016 roku:
    https://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_1080_PCI_Express_Scaling/
    Wykorzystali GTX 1080.

Leave A Comment